ULANGAN AKHIR SEMESTER I
TAHUN PELAJARAN 2013/2014
Mata Pelajaran :
Bahasa Jawa
Kelas :
V (lima)
Hari/ Tanggal :
Waktu : 07.30
s.d 09.00 WIB
PITUDHUH
:
1. Tulisen jenengmu ing pojok
sisih ndhuwur ana lembar jawaban !
2. Wacanen saben pitakon kanthi
patitis !
3. Garapen luwih dhisik pitakon
sing kok anggep gampang !
4. Titinen maneh garapanmu
sadurunge diaturaken Bapak/Ibu Guru !
Wacanen
kang premati !
Ramayana
Prabu Ramayana lan garwane, yaiku
Dewi Sinta, nilar praja dedunung ana ing alas. Ing sawijining dina Prabu
Ramawijaya kepeksa nilarake garwane amarga mburu kidang Kencana. Dewi sinta
dikancani Raden Laksmana, rayine Prabu Rama. Dewi Sinta Ndawuhi Raden Laksmana
nyusul Prabu Rama amarga Dewi Sinta kaya krungu pisambate Prabu Rama.
Prabu Rahwana, ratu buta ing
Alengka, ndhusta Dewi Sinta arep didadekake garwane. Senajan tumindakePrabu
Rahwana wis dielingake dening sedulur-sedulure, nangingPrabu Rahwana nekad.
Dewi Sinta tetep setya marang Prabu Rama. Dewi Sinta ora gelem digarwa dening
Prabu Rahwana.
Prabu Ramawijaya kabiyantu dening
bala kethek nggoleki Dewi Sinta. Perang gedhe antarane Prabu Rama kang dibantu
dening wadya wanara Anoman tandhing lawan bala buta. Wadya bala Alengka
saratune tumpes kabeh. Dewi Sinta ketemu Prabu Ramawijaya.
Kapetik
saka : ”Kulina Basa Jawa”
I.
WENEHANA TANDHA PING (X) ING AKSARA
a, b, c, UTAWA d SAK NGAREPE WANGSULAN KANG BENER !
1.
Garwane Prabu Ramawijaya yaiku ….
a. Dewi Sinta c. Dewi Kunthi
b. Dewi Madrim d. Dewi Sembadra
2.
Prabu Ramawijaya nilar Desi Sinta
mburu ….
a. Kidang puspa c. Kidang Kencana
b. Kidang perak d. Kidang kusuma
3.
Dewi Sinta kadhusta dening ratu buta
aran ….
a. Prabu Rama c. Prabu Ramawijaya
b. Prabu Laksmana d. Prabu Rahwana
4.
Prabu Rahwana raja ing Negara ….
a. Madukara c. Alengka
b. Wirata d. Mandura
5.
Sing ngancani Dewi Sinta satindake
Prabu Ramawijaya yaiku ….
a. Raden Laksmana c. Raden Janaka
b. Raden Lesmana Mandrakumara d. Raden Gathutkaca
6.
Tatune arang kranjang. Tegese ….
a. Kebak tatu c. Kaya kranjang
b. Arang-arang d. Rada arang
7.
Anteng kitiran kuwi klebu tembung ….
a. Saroja c. Ater
b. Sinonim d. Sanepa
8.
Nuwun, Bapak saha Ibu Guru ingkang
kinurmatan, kanca-kanca ingkang kulo tresnani. Puji syukur kulo aturaken
dhumateng Gusti ingkang Maha agung..
Perangan pidhato ing nduwur yaiku ….
a. Isi c. Penutup
b. Pambuka d. Pambagya
9.
“Hallo sugeng siang Pak, … menika
Pak Marto?
a. Sanes c. Bener
b. Leres d. Benar
10. Tulisan Jawa ing ngisor yen ditulis latin ….
sumi[tºotukuswh
- Sumitro tuku sawah c. Sumitro tuku blewah
- Sumitro tuku lemah d. Sumanto tuku sawah
11. Bulik : “Ani, Ibumu ing
dalem ora?”
Ani : “ Mboten, Bulik”
Bulik : “Menyang endi ?”
Ani : “ ….
Wangsulan sing diaturake Ani marang Bulik yaiku ….
a. Konduripun mangke sonten c. Simbah kulo gerah
b. Dereng ketingal kondur d. Saweg sowan simbah
12. …….
Dewi : “ Kados pundi
caranipun nyegah banjir, Pak?”
Pak Guru :” Carane, selokan kudu resik lan ora mampet,
gawe panggonan rembesan banyu, lan nindakake reboisasi, utawa nandur wit-witan”
Dewi :” Oh..menawi mekaten
tiyang-tiyang punika saweg ngresiki selokan”
a. Tanah longsor c. Banjir
b. Reboisasi d. Gotong royong
13. Ukara ing ngisor iki sing migunakake unggah-ungguh basa sing bener yaiku
….
a. Bapak mulih saka kantor terus turu
b. Tangi turu ibu masak ing pawon
c. Adhiku turu ana kamare
d. Aku arep tindak menyang sekolahan
14. Gambar
wayang iki jenenge ….
a. Werkudara
b. Janaka
c. Nakula
d. Puntadewa
15. Werkudara iku satriya ing ….
a. Jodhipati c. Madukara
b. Amarta d. Pringgodani
16. Golek informasi saka wong kang diarani narasumber diarani ….
a. Reporter c. Seminar
b. Wawancara d. Rapat
17. Babagan kapisan sadurunge nglakoni wawancara yaiku nentokake ….
a. Gawe pitakonan c. nemoni narasumber
b. Nentokake tema d. gawe janji karo narasumber
18. 1. Yen diwulang nggatekake, mulane bijine becik.
2. Baskara saiki kelas V
3. Saben ana PR ora lali nggarap
4. Yen mangkat sekolah ora tau telat
Ukara iki dadi dadi paragraph sing runtut yen ditata urutane ….
a. 3, 4, 2, 1 c. 3, 1, 2, 4
b. 3, 4, 1, 2 d. 3, 2, 4, 1
19. Tembung sing dirangkep linggane diarani tembung….
a. Dwipurwa c. Dwiwasana
b. Dwilingga d. Dwi lingga salinswara
20. Pethikan geguritan
Aja maneh mung atusan ewu
Sayuta rong yuta ora dadi apa
Satus yuta uga bakal dianani
Waton lelara bias disudani
Geguritan ing nduwur iku isine ….
a. Regane kesehatan iku satus ewu nganti atusan yuta
b. Ngetokake ragad atusan yuta ora apa-apa waton sehat
c. Wong lara iku regane satus ewu nganti atusan yuta
d. Lelara iku larang regane mulo kudu ditambani.
21. Aku … bakso nang warung. Ukara
sing cocog kanggo ngenepi ukara kasebut yaiku ….
a. Dhahar c. Mangan
b. Nedi d.
Tumbas
22. … jenenge adhimu ?
a. Kapan c. Genea
b. Sapa d. Pira
23. Sapa sing lagi turu ana ing kamar kuwi? Ukara iku ukara ….
a. Pitakon c. Andharan
b. Pakon d. Prentah
24. … kowe wingi ora teka mrene?
a. Kapan c. Apa
b. Sapa d. Genea
25. Pak Rohadi sopir angkot. Nanging saiki lagi gerah, dadi ora bias narik.
Angkote disilihake marang Pak Jono tanggane. Pak Jono lan pak Rohadi wis
sarujuk dene dhuwit asile narik sabageyan diddum karo pak Rohadi. Nanging
kasunyatane Pak Jono ora gelem ngedum malah sawise pak Rohadi mari angkote
dijaluk ora entuk.
Nurut crita ing dhuwur, kang mblenjani yaiku ….
a. Pak Rohadi c. Pak Jono
b. Pak Rohmadi d. Pak Joni
26. Bandhingake
barang iki!..
a. Sepedha ngirit, motor bisa mlayu cepet
b. Sepedha nganggo bensin, motor nganggo tenaga
c. Sepedha cepet, motor alon
d. Sepedha gawe polusi, motor alon
27. Gambar
wayang iki jenenge ….
a. Gareng
b. Semar
c. Bagong
d. Petruk
28. Jaran kuwi aja (cedhak) mundhak mengkal. Ukara sing bener yaiku….
a. Nyedaki c. Cemedhak
b. Dicedhaki d. Cedhakan
29. Pakdhe lagi … Koran ing teras
Tembung sing cocog kanggo ngganepi ukara kasebut yaiku ….
a. Maca c. Maos
b. Nulis d. Nembang
30. Jenenge kadang Pandhawa sing kembar yaiku ….
a. Yudhistira lan Bima c. Bima lan Sadewa
b. Arjuna lan Yudhistira d. Nakula lan Sadewa
31. Kacang karo waluh, yen ditulis nganggo tulisen jawa
dadi …
a.kc=k[robutuh c.kc=k[rostih
b.kc=tukuwluh d.kc=k[rowluh
Kanggo nomer 32-35
32. Asmaradana
Sareng kulo dados murid
Dipuntuntun digegulang
Ing guru kadi putrane
Kraos salebeting tyas
Sayektos pakaryan luhur
Baya apa welas ing wang
Asmaradana iku kalebu tembang apa?
a. Dolanan c. Campursari
b. Gedhe d. Macapat
33. Sapa peraga utama sajroning tembang ing nduwur ?
a. Siswa c. Guru
b. Siswa lan Guru d. Masyarakat
34. Ing endi prastawa kaya sing dicritakake iku dumadi?
a. Omah c. Daleme guru
b. Sekolahan d. Dalan
35. Kepiye panganggepe guru marang murid ?
a. Kaya anake dhewe c. Kaya wong liya
b. Kaya ora nate kenal d. Kaya kanca
II. ISENANA CECEK-CECEK ING NGISOR IKI NGANGGO TEMBUNG KANG MATHUK !
36. Marang kancaku Sari
Kelas V
Ing Semarang
Ukara ing nduwur klebu perangane layang kang diarani ….
37. Bocah kok rai gedheg, rai gedheg duwe teges ….
38. Jakarta, 12 November 2013. Panulise tanggal layang iku diarani ….
39. zGyuhsejrh tulisan jawa iki munine ….
40. Werkudara duwe gaman kang diarani ….
41. Aku ngadeg, yen pak guru ….
42. Para prajurit nglacak musuh,
tembung nglacak padha karo ….
43. Sinonime tembung wawan sabda yaiku
….
44. “makaten
atur kula, manawi wonten lepating tata basal an subasita, kula nyuwun pangapunten,”.
Ukara pidhato ing nduwur klebu
perangane….
45. Adhiku siram nang kulah, tembung
siram benere….
III. WANGSULANA PITAKON-PITAKON IKI KANTHI PATITIS
46. Gawea ukara nganggo tembung :
a. Dawa ususe
b. Atos debog
c. Arang wulu kucing
wangsulan :
………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………..
47. Tulisen nganggo aksara Jawa ukara ing ngisor iki !
Dijajah bangsa walanda
Wangsulan : ……………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
48. Ukara-ukara ing ngisor iki tatanen dadi paragraph kang becik !
a. Kejaba iku putra telu mau
uga tansah rukun.
b. Putrane Pak Danur telu
c. Ora nate congkrah apadene
padudon
d. Kabeh pada mituhu marang
dhawuhe wong tua.
Wangsulan
:…………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………..
49. Sebutna 3 bae jinising layang !
Wangsulan
:……………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………
50. Gambuh
Gugur gunung sinebut
Gotong royong sami namanipun
Kerjabakti nama ing jaman samangkin
Angresiki papanipun
Warga bebrayan tan ongkos
Tembang Gambuh ing dhuwur
aranana :
a. Guru gatrane
b. Guru Wilangane
c. Guru lagune
Wangsulan
:……………………………………
KISI-KISI
PENULISAN SOAL ULANGAN AKHIR SEMESTER I
TAHUN PELAJARAN
2013/2014
Satuan
Pendidikan : Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah
Mata Pelajaran : Bahasa Jawa
Kelas/Semester : V/I
Jumlah Soal : 50 butir
Bentuk Soal : Pilihan Ganda :
35 butir
Isian : 10
butir
Uraian :
5 butir
No No
|
Standar
Kompetensi
|
Kompetensi
Dasar
|
Materi
|
Uraian
Materi
|
Indikator
|
Nomor
Soal
|
Bentuk
Soal
|
1.
|
1. Mampu mendengarkan dan memahami ragam wacana
lisan berupa pesan langsung atau cerita tokoh wayang
|
1.2 Mendengarkan cerita tokoh wayang
|
Cerita Wayang
|
Ramayana
Prabu Ramayana lan garwane, yaiku Dewi Sinta, nilar praja dedunung ana
ing alas. Ing sawijining dina Prabu Ramawijaya kepeksa nilarake garwane
amarga mburu kidang Kencana. Dewi sinta dikancani Raden Laksmana, rayine
Prabu Rama. Dewi Sinta Ndawuhi Raden Laksmana nyusul Prabu Rama amarga Dewi
Sinta kaya krungu pisambate Prabu Rama.
Prabu Rahwana, ratu buta ing Alengka, ndhusta Dewi Sinta arep
didadekake garwane. Senajan tumindakePrabu Rahwana wis dielingake dening
sedulur-sedulure, nangingPrabu Rahwana nekad. Dewi Sinta tetep setya marang
Prabu Rama. Dewi Sinta ora gelem digarwa dening Prabu Rahwana.
Prabu Ramawijaya kabiyantu dening bala kethek nggoleki Dewi Sinta.
Perang gedhe antarane Prabu Rama kang dibantu dening wadya wanara Anoman
tandhing lawan bala buta. Wadya bala Alengka saratune tumpes kabeh. Dewi
Sinta ketemu Prabu Ramawijaya
Werkudara satriya Jodhipati. Ramane asma Prabu pandhudewanata. Watake
Werkudara yaiku kendel, jujur, temen, lan ora nate goroh. Werkudara duwe
gaman gada Rujak polo.
Punakawan
iku dadi pendhereke trah Pandhawa
Kang
cacahe ana lima yaiku Puntadewa, Werkudara, Janaka, Nakula lan
Sadewa.Punakawan iku jumlahe ana papat yaiku Gareng, Petruk, Semar, lan
Bagong. Semar watake sabar lan pinter momong sapa wae
|
· Siswa dapat
menyebutkan isteri Prabu Ramawijaya
·
· Siswa dapat menyebutkan hewan buruan Prabu Ramawijaya
· Siswa dapat menyebutkan
tokoh yang membohongi Dewi Sinta
· Siswa dapat menyebutkan kerajaan yang dipimpin oleh Prabu Rahwana
· Siswa
dapat menyebutkan nama tokoh yang menemani Dewi Sinta
saat ditinggal Prabu Rama
· Siswa
dapat menebak gambar tokoh wayang Werkudara dengan
benar
·
Siswa dapat menyebutkan
satriya Werkudara dengan benar
·
Siswa dapat menyebutkan
senjata Werkudara.
· Siswa
dapat menyebutkan tokoh pandhawa yang kembar dengan benar.
· Siswa
dapat menyebutkan tokoh wayang Semar dengan benar
|
1
2
3
4
5
14
15
40
30
27
|
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Isian
Pilgan
Pilgan
|
2.
|
2. Mampu mengungkapkan pendapat dan perasaan untuk menanggapi
permasalahan dan melakukan wawancara sesuai dengan sungguh-sungguh
|
2.1 Menyampaikan tanggapan dan saran
|
Teks tentang
peristiwa
|
Ngurutake ukoro kanthi runtut lan mbenerake ukoro.
Pak
Rohadi sopir angkot. Nanging saiki lagi gerah, dadi ora bias narik. Angkote
disilihake marang Pak Jono tanggane. Pak Jono lan pak Rohadi wis sarujuk dene
dhuwit asile narik sabageyan diddum karo pak Rohadi. Nanging kasunyatane Pak Jono ora gelem ngedum malah sawise pak Rohadi
mari angkote dijaluk ora entuk.
unggah ungguh basa yaiku ngoko, krama lan krama
inggil
ukara pitakon
yaiku ukara kang ngemu surasa wong sing ngajak rembugan durung mudheng marang
sawijine bab, banjur kepengin ngreti marang wong sing diajak rembugan
Sanepa yaiku
unen unen sabangsane pepindhan, ngemu surasa mbangetake nanging nganggo
tembung sing tegese kosok balen karo karepe.
Wawancara
yaiku golek informasi saka wong kang diarani narasumber. Babagan kang kudu
digatekake
· Nentokake topik
wawancarane.
· Nemtokake tujuane
utawa informasi apa kang pengin digoleki.
· Nyiapake pitakon-
pitakon.
· Nemtokake sapa
narasumbere.
·
Gawe janji karo narasumbere.
Mbandingake barang loro
|
·
Siswa dapat mengurutkan menjadi kalimat yang benar.
·
Siswa dapat menyebut kata
dalam kalimat dengan benar.
· Siswa dapat menanggapi
suatu peristiwa.
· Siswa
dapat menjelaskan penggunaan
bahasa
halus (krama) dalam kehidupan
sehari-hari
dengan benar
·
Siswa dapat melengkapi kalimat
dengan
menggunakan bahasa halus
(krama)
dengan benar.
·
Siswa dapat menyebutkan penggunaan
bahasa
kasar (ngaka) dalam kehidupan
sehari-sehari
dengan benar
· Siswa
dapat melengkapi kalimat pertanyaan dengan benar.
·
Siswa dapat menyebutkan kalimat tanya dengan benar.
·
Siswa dapat membuat
kalimat tanya dengan benar
·
Siswa dapat menyebutkan arti
kata “tatune arang kranjang” dengan benar.
·
Siswa dapat menyebutkan
arti “anteng kitiran” dengan benar
·
Siswa dapat menyebutkan definisi
wawancara dengan benar.
·
Siswa dapat menyebutkan
langkah melakukan wawancara dengan benar.
·
Siswa dapat menyebutkan
perbedaan sepeda dengan sepeda motor dengan benar
|
18
28
25
41
29
21
22
23
24
6
7
16
17
26
|
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Isian
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
|
3.
|
3. Mampu
membaca dan memahami teks bacaan
teknik, intensif, dan membaca huruf jawa
|
3.1 membaca teknik (teks pidato, berita, dialog dan sebagainya)
|
Teks bacaan,
pidato, percakapan
|
Naskah pidato
ana 3 yaiku :
Pacelathon yaiku gineman kaliyan tiyang sanes
ngginakaken basa (lesan)
Tembung sinonim yaiku sing tegese padha utawa men
padha.
Tembung entar yaiku tembung sing dudu salugune.
Maca tulisan jawa
sumi[tºotukuswh
tembung dwilingga yaiku tembung sing dirangkep
linggane
maca geguritan
aja maneh mung atusan ewu
sayuta rong yuta ora dadi apa
satus yuta uga bakal dianani
waton lelara bias disudani
maca mocopat
asmaradhana
sareng kulo
dados murid
dipuntuntun
digegulang
ing guru kadi
putrane
kraos
salebeting tyas
sayektos
pakaryan luhur
baya apa welas
ing wang
|
· Siswa
dapat menyebutkan pembuka pidato dengan benar.
· Siswa dapat menyebutkan penutup pidato dengan benar
· Siswa
dapat melengkapi kalimat dalam percakapan dengan
benar.
· Siswa dapat melengkapi kalimat tanya dalam percakapan dengan benar.
· Siswa
dapat menyebutkan judul percakapan dengan benar
· Siswa
dapat menyebutkan pesamaan “nglacak = nglari” dengan benar
·
Siswa dapat menyebutkan persamaan “wawan sabda = tanding gunem/padu”
·
Siswa dapat menyebutkan
arti kata “rai gedheg” dengan benar.
·
Siswa dapat membaca
tulisan jawa dengan benar
·
Siswa dapat menyebutkan
tembung dwilingga dengan benar.
·
Siswa dapat menyebutkan
isi geguritan dengan benar.
·
Siswa dapat menyebutkan
tembang macapat dengan benar
·
Siswa dapat menyebutkan tokoh
utama dalam macapat dengan benar.
·
Siswa dapat menyebutkan
tempat terjadinya dengan benar.
·
Siswa dapat menyebutkan
arti guru terhadap siswa dengan benar.
·
Siswa dapat menyebutkan
guru gatra,wilangan dan lagu dengan benar
|
8
44
9
11
12
42
43
37
10
19
20
32
33
34
35
50
|
Pilgan
Isian
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Isian
Isian
Isian
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Pilgan
Uraian
|
4.
|
4. Mampu
menulis karangan dalam berbagai ragam bahasa Jawa sesuai dengan unggah-ungguh
dan menulis jawa
|
Menulis surat
pribadi dan kalimat berhuruf jawa menggunakan sandhangan panyigeg wanda
|
Surat pribadi
dan huruf jawa.
|
Perangane layang pribadi ana wolu yaiku : adangiyah, pambuka, surasa
basa, wasana basa, titi mangsa, peprenahan, tapak asma lan jeneng.
Nulis aksara jawa nganggo sandangan panyigeg wanda
h Wignyan = (ha)
mati
u= cecak = (nga) mati
/ layar = (ra) mati
Paragrap sing runtut nganggo tembung sing bener.
Ukara nganggo unggah ungguh bener. Basa karma yaiku
tembung-tembung karma kang kecampun karma inggil
Tuladha : Simbah saweg dhahar roti bolu
Gawe ukara karo tembung-tembung : gedhe atine, adus
kringet, lan dawa ususe.
|
· Siswa
dapat menyebutkan bagian “adangiyah” surat dengan benar.
· Siswa
dapat menyebutkan “titi mangsa” surat dengan benar.
·
Siswa dapat menyebutkan jenis surat surat
dengan benar
· Siswa
dapat mengganti huruf latin
menjadi aksara
jawa
dengan benar
· Siswa
dapat menulis huruf jawa yang
berbunyi
dijajah bangsa walanda dengan benar
· Siswa
dapat membaca huruf jawa yang
berbunyi
nggayuh sejarah dengan benar
·
siswa dapat mengurutkan
menjadi paragraph yang benar
·
Siswa dapat menyebutkan
unggah-ungguh dengan benar.
·
Siswa dapat mengubah basa
ngoko menjadi karma dengan benar
·
Siswa dapat membuat
kalimat dengan benar
|
36
38
49
31
47
39
48
13
45
46
|
Isian
Isian
Uraian
Pilgan
Uraian
Isian
Uraian
Pilgan
Isian
Uraian
|
Show Konversi KodeHide Konversi Kode Show EmoticonHide Emoticon